Over mindfulness..

Laten we beginnen met wat het niet is....Het is niet zweverig, het heeft niets met religie te maken en je hoeft ook niet in kleermakerszit op de grond te zitten. Mindfulness betekent je aandacht doelbewust richten op je ervaring van dit moment, zonder hierover te oordelen. Het gaat over een manier van leven waarbij je opener en bewuster in het leven staat, wat ons helpt elk moment van ons leven volledig te leven.

mindfulness trainingen

Mindfulness staat voor gerichte aandacht. Bewust ergens bij blijven in plaats van in beslag genomen te zijn door dagdromen, fantasie├źn over de toekomstscenario's. Mindfulness helpt ons onze automatische piloot en onbewuste patronen en gewoonten te herkennen. Met mindfulness zijn we beter in staat stil te staan bij wat er NU IS en elk moment van ons leven volledig te leven.

Wat je leert in de mindfulness training

Mindfulness is niet altijd makkelijk. Hoe vaak hebben we ons oordeel niet al klaar? We vinden iets prettig of vervelend, goed of fout. In een flits hebben we ons oordeel klaar zonder dat we ons daar van bewust zijn. En vanuit dat oordeel zien we alleen nog datgene wat ons vooroordeel verstevigt. Zo hebben we vaak ook onze oordelen klaar over onszelf. Met mindfulness word je je bewust van deze gewoonten en kunnen we dingen zoals ze zijn makkelijker accepteren. Het is er en het hoort op dat moment bij jouw leven. Het zal je ruimte geven om nieuwe dingen te ervaren, om te kunnen genieten van kleine dingen in je leven, ondanks het feit dat er misschien grote problemen aan de orde zijn. De ervaring ongefilterd toelaten, zonder te oordelen. Sommige ervaringen roepen ongewenste gevoelens en gedachten op. Het liefst willen we deze gedachten en emoties kwijt raken. Om ons te beschermen tegen moeilijke dingen hebben we mechanismen ontwikkeld. Sommige van deze mechanismen hebben we in onze jeugd ontwikkeld. Door deze mechanismen te herkennen zijn we instaat meer aandacht te schenken aan moeilijke dingen. We zijn beter in staat een situatie te accepteren zoals die is waardoor er ruimte ontstaat voor een keuze. Door mindfulness krijg je meer grip op je leven; je bent in staat meer rust te ervaren.

Positieve effecten van de mindfulness training

Verschillende onderzoeken tonen diverse positieve effecten aan van mindfulness:
  • - Verlicht en voorkomt spanning en stress
  • - Verlaagd een hoge bloeddruk
  • - Verhoogd het geluksgevoel
  • - Verlicht chronische pijn
  • - Helpt tegen burn-out klachten
  • - Helpt tegen depressieve klachten
  • - Helpt tegen slapeloosheid
  • - Helpt bij eetstoornissen
  • - Helpt bij angststoornissen
  • - Verhoogd je weerstand

Schrijf je in Heb je nog een vraag... Ervaringen van anderen

Mindfulness Baarn, Mindfulness Hilversum