Mindfulness en Burn-out

Het leven is soms zeer hectisch. We kunnen dan veel spanningen ervaren op het werk en thuis ontspannen is ook niet meer vanzelf sprekend. Het minste of geringste kan je teveel zijn en daarbij voel je je vaak heel erg moe. Soms kunnen deze klachten langzaam zijn intrede doen. Je doet je best om ‘overeind’ te blijven, maar waarschijnlijk ben je burn-out...

burn-out en mindfulness

De klachten die optreden bij een burn-out zijn niet bij iedereen hetzelfde. Waar de één vooral last heeft van slapeloosheid zal de ander voornamelijk hoofdpijn hebben. Daarnaast kunnen ook somberheid en huilbuien voorkomen. De meeste voorkomende klacht is evenwel chronische vermoeidheid. Een algeheel gevoel van uitgeblust en ‘leeg’ te zijn. Een kleine inspanning kan dan al te veel zijn.

Meer symptomen van Burn-out

Naast bovengenoemde klachten kunnen lichamelijke klachten als maagpijn, spierpijn, rug,- nek,- of gewrichtspijn voorkomen. Ook hartkloppingen of regelmatig grieperig kunnen symptomen zijn van een burn-out. Behalve lichamelijke klachten kun je ook diverse psychische klachten ervaren als je burn-out bent: geen rust kunnen vinden, somberheid, piekeren, stemmingswisselingen, snel geïrriteerd zijn, futloos gevoel, verminderd gevoel van zelfvertrouwen, verminderd concentratie vermogen, vergeetachtigheid, last van schuldgevoelens. Het vervelende is vaak dat hoe langer een burn-out duurt, hoe sterker de klachten toenemen.

Uit je Burn-out met mindfulness!

In alle gevallen zijn de klachten een gevolg van toegenomen spanningen op het werk waardoor je al snel contact krijgt met een bedrijfs- of arboarts. Met behulp van de arbo-arts kun je werken aan je herstel. Als je gesprekken krijgt met de arbo-arts is het belangrijk om open te zijn over hoe je voelt, waarbij het behulpzaam kan zijn vooraf dingen op te schrijven.
Een mindfulness training kan je herstel sterk bespoedigen. Mindfulness helpt je namelijk om voor je zelf te zorgen, kan je leren rust te nemen en dingen te accepteren zoals ze nu zijn. Dit zijn precies de dingen die heel moeilijk zijn als je burn-out bent. Tijdens de training zul je oefeningen krijgen die niet altijd makkelijk zijn om te doen. Je ervaart misschien gedachten en gevoelens die je liever niet zou willen ervaren. Dit zijn dingen die ik vaak hoor van mensen die burn-out zijn. Onder begeleiding van de mindfulness trainer zul je leren dat je een andere relatie kunt aangaan met deze gedachten en gevoelens. Acceptatie is één van de kern-pijlers van de mindfulness training, hierdoor kun je leren langzaam maar zeker leren rust te ervaren bij de (lichamelijke) spanningen die er misschien ook zijn. Door thuis de oefeningen te doen die je op een cd of app tot je beschikking krijgt, leer je om rust en tijd te nemen voor jezelf. Met mindfulness kun je werken aan je herstel. Burn-out is iets wat vaak voorkomt. In iedere training die ik geef zit wel iemand met een burn-out. Elke training zie ik hoe lastig het kan zijn. Als dit stuk je aanspreekt maar je nog met vragen zit, neem dan vooral contact met me op. Je kunt me mailen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., dan bel ik je terug, of je belt mij: 06-52243162